Nieuwe eeuw, nieuwe vorm, nieuw inwerkschema
Onderzoek naar de functionaliteit van het inwerkschema voor nieuwe werknemers van de Spoed Eisende Hulp afdeling van het
Medisch Centrum Haaglanden, locatie Westeinde.

Spoed Eisende Hulp Verpleegkunde opleiding
Opleidingsinstituut Erasmus Medisch Centrum
Jaargroep mei 2001
Den Haag Oktober 2002


Klik op het onderdeel van uw keuze:

 

Voorwoord

Ter afronding van de specialistische vervolgopleiding Spoed Eisende Hulp verpleegkunde van het opleidingsinstituut Erasmus Medisch Centrum moet er een onderzoeksopdracht uitgevoerd worden.
Deze onderzoeksopdracht is een onderdeel van de praktijkmodule A-04 vaardigheid 1 tot en met 9.
De leerdoelen van de praktijkmodule A –04 zijn als volgt omschreven:

De student is in staat om een keuze te maken t.a.v. een vraagstuk/onderwerp t.b.v onderzoek.
De student is in staat relevante bruikbare literatuur te verzamelen.
De student is in staat om de juiste vraag- en doelstellingen te formuleren
De student is in staat een onderzoeksopzet te schrijven ten behoeve van zijn vraagstuk/onderwerp.
De student is in staat de gebruikte begrippen te omschrijven en een eigen visie te formuleren.
De student is in staat ten behoeve van zijn onderzoek een methodiek te kiezen en deze uit te werken in een bijpassend meetinstrument.
De student is in staat de gegevens op een methodische wijze te verzamelen.
De student is in staat om gegevens te analyseren en op objectieve wijze conclusies te trekken uit de gevonden gegevens en van hieruit aanbevelingen te doen
De student is in staat schriftelijk en mondeling verslag uit te brengen van het uitgevoerde onderzoek.

Motivatie

De Spoed Eisende Hulp afdeling van het Medisch Centrum Haaglanden locatie Westeinde is een dynamische afdeling waar veel personeelswisselingen hebben plaatsgevonden. In de afgelopen 2 jaar zijn er 13 nieuwe medewerkers gekomen op de Spoed Eisende Hulp, deels door uitbreiding van de personele formatie en deels door het vertrek van een aantal vaste medewerkers. Van deze 13 medewerkers kwamen er 7 vanuit andere instellingen en 6 vanuit diverse verpleegafdelingen van de instelling zelf.

De Spoed Eisende Hulp afdeling is een specialistische afdeling binnen de ziekenhuisorganisatie waar de werkdruk over het algemeen hoog is. De activiteiten op de Spoed Eisende Hulp afdeling zijn speciaal afgestemd op ontvangst, onderzoek, beoordeling, behandeling en begeleiding van de patiënt. De handelingen die verricht worden zijn over het algemeen specialistisch van aard en gericht op snelle interventie. Op de eerste hulp afdeling presenteren zich patiënten voor diverse specialismen zoals: heelkunde, orthopedie, traumatologie, inwendige geneeskunde, neurologie, neurochirurgie, cardiologie, KNO, dermatologie en gynaecologie.

Als nieuwe medewerker op de eerste hulp afdeling komt dit alles vaak in het begin als hectisch over. Het is van belang dat de nieuwe medewerker een goede inwerkperiode krijgt waarbij hen geleerd wordt wat de werkwijze van deze eerste hulp afdeling is. Daarnaast zal er aandacht besteed moeten worden aan het aanleren van specialistische vaardigheden afgestemd op de huidige bekwaamheden van de nieuwe werknemer.

Natuurlijk hebben wij op onze Spoed Eisende Hulp afdeling een inwerkschema. Echter nadat er een hele stroom van nieuwe medewerkers was geweest kwamen er steeds meer signalen vanaf de werkvloer van zowel nieuwe medewerkers als werkbegeleiders dat het huidige inwerkplan niet bevredigend was om nieuwe medewerkers in te werken.

Dit signaal hebben wij aangegrepen als onderwerp voor ons onderzoeksverslag van de Spoed Eisende Hulp opleiding en van hieruit is onze onderzoeksvraag geformuleerd.


Vraagstelling

Voldeed het bestaande inwerkschema aan de behoeften van de nieuwe medewerkers van het Medisch Centrum Haaglanden, locatie Westeinde, de afgelopen twee jaar?

Doelstellingen:
het in kaart brengen van de knelpunten van het bestaande inwerkschema,
naar aanleiding van de gesignaleerde knelpunten een concept opstellen van een nieuw inwerkplan


Opzet en uitvoering van het onderzoek

Om inzicht te krijgen in de knelpunten van het bestaande inwerkschema willen we gaan onderzoeken hoe de nieuwe medewerkers het inwerkschema hebben ervaren.
Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden hebben wij gekozen voor het opstellen van een enquête voor deze nieuwe medewerkers.
De enquêtevragen zijn opgesteld aan de hand van de doelstellingen welke zijn vermeld in het bestaande inwerkschema. In totaal zijn er 34 vragen waarvan 6 open vragen om de gelegenheid te geven eigen opmerkingen en suggesties ter verbetering te kunnen plaatsen.

Middels een interview zijn de enquêtevragen bij de nieuwe medewerkers afgenomen.
Door diverse omstandigheden was het niet mogelijk om alle 13 nieuwe medewerkers een interview af te nemen. In totaal hebben 10 nieuwe medewerkers deelgenomen aan dit onderzoek.
In het volgende hoofdstuk zullen we per gestelde vraag de uitkomsten van het onderzoek weergeven. Naar aanleiding van de gegeven antwoorden zullen we de conclusies en aanbevelingen doen.


Terug naar boven.Naar boven


Enquêtevragen:


1: Kwam je van intern of van extern toen je hier op de spoedeisende hulp afdeling kwam werken.
5 nieuwe medewerkers kwamen van intern
5 nieuwe medewerkers kwamen van extern

2: Heb je een specialistische vooropleiding genoten, zo ja welke.
7 medewerkers hebben geen specialistische vooropleiding
één medewerker heeft de CCU aantekening
één medewerker heeft de ICU aantekening
één medewerker heeft de CCU aantekening en de SEH aantekening

3: Was je op de hoogte van het bestaan van een inwerkschema voor nieuwe medewerkers.
Alle medewerkers waren op de hoogte van het bestaan van een inwerkschema.
Echter 2 medewerkers hebben pas twee weken na indiensttreding het inwerkschema ontvangen.

4: Heb je het inwerkschema gelezen
9 medewerkers hebben het inwerkschema gelezen

5: Heb je het inwerkschema in de praktijk gebruikt.
7 medewerkers hebben het inwerkschema in de praktijk gebruikt. Waarvan één medewerker alleen de eerste twee weken het programma gebruikt heeft.

6: Wat zijn de goede punten van het inwerkschema.
geeft een leidraad qua tijdsschema
het beoogde niveau aan vaardigheden was er uit te halen
gaf de eerste dagen sturing
duidelijke stappenplan
zag er goed verzorgd uit
geeft overzicht over te behalen doelen

Twee medewerkers hadden geen mening over de goede punten.

7: Wat zijn de zwakke punten van het inwerkschema.
moeilijk te lezen
onoverzichtelijk om in de praktijk mee te werken
doelstellingen kunnen moeilijk tijdens de inwerkperiode behaald worden
wordt door werkbegeleider nauwelijks gebruikt
doelstellingen worden niet getoetst
twee medewerkers konden geen zwakke punten benoemen, één medewerker had geen mening.

8: De inwerkperiode duurt twee maanden, is dit te lang, te kort of voldoende.
5 medewerkers vonden de inwerkperiode te kort
5 medewerkers vonden de inwerkperiode voldoende. Wel werd de kanttekening geplaatst dat het afhankelijk is van eventueel genoten vooropleidingen.

9: Hoe heb je de eerste twee maanden de werkbegeleiding ervaren.
Één medewerker is 2 dagen gekoppeld geweest aan de werkbegeleider, daarna met verschillende collega’s meegelopen. Gaf een rommelige indruk.

Eén medewerker was 2 weken gekoppeld aan een werkbegeleider. Daarna was er gewisseld van begeleider zonder dat de nieuwe medewerker hiervan op de hoogte is gesteld. Werd als zeer rommelig ervaren.
Eén medewerker is 2 weken gekoppeld geweest en heeft daarna geen vaste begeleider gehad tijdens de inwerkperiode.
Eén medewerker is 4 weken gekoppeld geweest aan een vaste werkbegeleider, maar kreeg echter geen feedback. De tweede maand verliep chaotisch door wisselende meningen van collega’s over het inwerken.
Eén medewerker is 3 weken gekoppeld geweest aan een vaste werkbegeleider en daarna door diverse collega’s op sleeptouw genomen. Had echter graag twee maanden dezelfde werkbegeleider willen hebben.
Eén medewerker is de eerste 4 weken gekoppeld geweest aan een vaste werkbegeleider en heeft daarna met diverse collega’s meegelopen. De inwerkperiode werd als erg prettig ervaren.
Eén medewerker is door omstandigheden de eerste twee weken niet gekoppeld geweest aan een vaste werkbegeleider. Na deze periode is deze medewerker 4 weken aan twee werkbegeleiders gekoppeld en heeft daarna met diverse collega’s meegelopen. De inwerkperiode werd als erg prettig ervaren.
Twee medewerkers zijn 4 weken gekoppeld geweest aan een vaste werkbegeleider, maar na deze periode niet verder begeleid.

Terug naar boven.Naar boven

Eén medewerker had geen vaste werkbegeleider, maar is twee weken ingewerkt door diverse collega’s.

10: Tot op heden bestaan er 4 gespreksmomenten tijdens de inwerkperiode, hebben deze ook plaats gevonden.
4 medewerkers hebben geen enkel gepland gesprek gehad. Alleen informeel tussen het werken door werd wel eens wat gezegd.
2 medewerkers hebben alleen een introductiegesprek gehad
Eén medewerker heeft een introductie en een proeftijdbeoordeling gehad
Eén medewerker heeft alleen een proeftijdbeoordeling gehad
Eén medewerker heeft een introductie, een tussenevaluatie en een proeftijdbeoordeling gehad
Eén medewerker heeft vier gespreksmomenten gehad.

11: Wat vond je van de kwantiteit van de gespreksmomenten.
Twee medewerkers waren tevreden over de kwantiteit van de gespreksmomenten
Acht medewerkers waren ontevreden over de kwantiteit van de gespreksmomenten

12: Wat vond je van de kwaliteit van de gespreksmomenten.
Vier medewerkers kunnen hierover geen mening geven daar ze geen gespreksmomenten hebben gehad.
Drie medewerkers waren ontevreden over de kwaliteit van de gespreksmomenten
Drie medewerkers waren tevreden met de gespreksmomenten

13: Was je na twee maanden op de hoogte van de visie op verplegen van de afdeling.
Alle medewerkers waren op de hoogte van het bestaan van een visie op verplegen van de afdeling echter geen van de medewerkers kon hem verwoorden.

14: Was je na twee maanden op de hoogte van het werken met de verschillende intranet programma’s waaronder bijvoorbeeld: “wijzer”, “patien”, “balie”, “patclass”
Acht medewerkers waren na twee maanden hiervan op de hoogte,
Twee medewerkers waren na twee maanden niet van alle programma’s op de hoogte.

15: Was je na twee maanden op de hoogte van de verschillende werkzaamheden aan de balie, (inschrijven patiënten, doorverwijzen, kaartverwerking e.d.)
Zes medewerkers waren hiervan na twee maanden op de hoogte
Vier medewerkers waren hiervan na twee maanden niet geheel van op de hoogte

16: Heb je een dag meegelopen met de afdelingssecretaresse.
Geen van de medewerkers heeft een dag meegelopen met de afdelingssecretaresse

17: Ben je de eerste twee maanden goed ingewerkt in het gebruiken van de verschillende
formulieren op de afdeling (aanvragen röntgen, laboratorium, maken van afspraken, opname, SEH.kaart, rekeningen, e.d))
Alle medewerkers zijn in de eerste twee maanden hierin (goed) ingewerkt

18: Kon je na twee maanden omgaan met de bestaande communicatiemiddelen van de afdeling, zoals telefoon, fax en intercom.
Zeven medewerker konden na twee maanden hiermee omgaan.
Twee medewerkers weten niet hoe het intercomsysteem werkt
Eén medewerker weet niet hoe het intercomsysteem en het faxapparaat werkt

19: Kon je na twee maanden omgaan met de gebruikte apparatuur op de afdeling zoals monitoren, ECG-apparaat, oxylog, uitzuigapparatuur, defibrillator, levell one en coagulator.
Vier medewerkers konden na twee maanden omgaan met de gebruikte apparatuur
Zes medewerkers konden na twee maanden niet met alle gebruikte apparatuur omgaan

20: Ben je op de hoogte gebracht van de locatie en functie van :
inschrijfbalie poliklinieken
ICU/CCU/verloskamers
Verbandpoli/gipskamer
Röntgen/CT-scan/echokamer/MRI
Verschillende laboratoria
Apotheek

5 medewerkers (extern) waren na twee maanden niet volledig op de hoogte van alle bovenstaande locaties.
5 medewerkers (intern) waren na twee maanden hiervan op de hoogte

Terug naar boven.Naar boven

21: Wist je na twee maanden alle verpleegartikelen moeiteloos te vinden.
5 medewerkers wisten na twee maanden de verpleegartikelen moeiteloos te vinden
5 medewerkers wisten na twee maanden niet alle verpleegartikelen moeiteloos te vinden.

22: Was je na twee maanden op de hoogte van doel, inhoud, frequentie en procedure van de volgende overlegsituaties:
werkoverleg
klinische lessen
cursistenbespreking
teamoverleg
Zeven medewerkers waren hiervan wel op de hoogte
Drie medewerkers waren hiervan niet op de hoogte

23: Was je na twee maanden op de hoogte van de verschillende diensttijden
Negen medewerkers waren hiervan op de hoogte
Eén medewerker niet (B-dienst gaf verwarring)

24: Was je na twee maanden op de hoogte van de ziekmeldingsprocedure.
Alle medewerkers waren na twee maanden hiervan op de hoogte

25: Was je na twee maanden op de hoogte op welke wijze de afdelingsafspraken genoteerd worden.
Alle medewerkers waren na twee maanden hiervan op de hoogte

26: Was je na twee maanden op de hoogte van het instellingsbeleid ten aanzien van de voorbehouden handelingen.
Zes medewerkers waren hiervan niet op de hoogte
Vier medewerkers waren hiervan wel op de hoogte

27: Kon je na twee maanden voldoende de voorkomende verpleegtechnische handelingen uitvoeren volgens de afdelingsprotocollen, richtlijnen en afspraken.
Zes medewerkers konden deze handelingen voldoende uitvoeren
Vier medewerkers konden deze handelingen nog niet voldoende uitvoeren, deze medewerkers hadden geen specialistische vooropleiding.

28: Was je na twee maanden op de hoogte van de verschillende geneesmiddelenhandleidingen en hoe deze te gebruiken.
Zeven medewerkers waren hiervan op de hoogte
Drie medewerkers waren hiervan niet op de hoogte

29: Was je na twee maanden op de hoogte van de globale inhoud van het ARBO-beleid van de instelling.
Twee medewerkers waren hiervan op de hoogte
Acht medewerkers waren hiervan niet op de hoogte


30: Was je na twee maanden op de hoogte van alarminstallaties en inschakelen van beveiligingsbeambten.
Negen medewerkers waren hiervan op de hoogte
Eén medewerker was hiervan niet op de hoogte.

31: Was je na twee maanden op de hoogte van het Bedrijfsnoodplan en het Rampenopvangplan.
Zes medewerkers waren hiervan op de hoogte
Vier medewerkers waren hiervan niet op de hoogte.

32: Was je na twee maanden op de hoogte van de werking van de klachtencommissie.
Zes medewerkers waren hiervan op de hoogte
Vier medewerkers waren hiervan niet op de hoogte

33: Was je na twee maanden op de hoogte van de inhoud en frequentie van de functioneringsgesprekken.
Vijf medewerkers waren hiervan op de hoogte
Vijf medewerkers waren hiervan niet op de hoogte
(een medewerker merkte op dat de functioneringsgesprekken allen voor gediplomeerde SEH verpleegkundigen zijn)

34: Heb je verder nog op-of aanmerkingen op de inhoud van deze enquête.
Negen medewerkers vonden deze enquête een goed initiatief,
Eén medewerker was tevreden over het huidige inwerkplan.
De volgende opmerkingen werden door de geïnterviewde medewerkers nog geplaatst:

er wordt te weinig rekening gehouden met individuele wensen
weinig klinische lessen
langere inwerkperiode voor bedienen aanwezige apparatuur en voorbehouden handelingen
werkbegeleiders moeten zich gaan houden aan het inwerkplan
het is niet vanzelfsprekend dat een gespecialiseerde verpleegkundige geen begeleiding nodig heeft
werkbegeleiders moeten eenduidig gaan werken met het inwerkplan


Conclusie

Als we terugkijken op de gestelde onderzoeksvraag komen we na de evaluatie van de enquêtevragen tot de volgende eindconclusie:
Het bestaande inwerkschema voldoet niet aan de behoeften van de nieuwe medewerkers van het MCH, locatie Westeinde.
Deze eindconclusie werd getrokken uit de onderstaande deelconclusies:

Het huidige inwerkschema ziet er goed verzorgd uit en geeft een overzicht over de te behalen doelstellingen.

Het gebruik van het huidige inwerkschema in de praktijksituatie geeft de volgende problemen.

- Een groot aantal werkbegeleiders zijn niet op de hoogte van de inhoud van het
inwerkschema.
- Roostertechnisch bleek het wel eens niet haalbaar te zijn om nieuwe medewerkers vier
weken aan één werkbegeleider te koppelen.
Er is geen structuur aangebracht in het aanleren van specialistische handelingen.
- De te behalen doelstellingen genoemd in het huidige inwerkschema zijn in de praktijk
nauwelijks binnen twee maanden te behalen.
- Daar er geen continuïteit is in de beschreven gespreksmomenten vindt er geen
tussentijdse evaluatie plaats. De doelstellingen kunnen dan ook niet worden getoetst
en het inwerkschema kan dan ook niet worden bijgesteld.
Er wordt weinig rekening gehouden met de individuele wensen van de nieuwe
medewerkers.


Aanbevelingen:

Werkbegeleiders moeten op de hoogte gebracht worden van de inhoud van het inwerkplan.
Werkbegeleiders moeten begeleid worden in het gebruik van het inwerkplan.
Meerdere werkbegeleiders koppelen aan een nieuwe werknemer om continuïteit in de begeleiding te kunnen waarborgen.
Alle gespreksmomenten moeten vooruit gepland en uitgevoerd worden.
Structuur aanbrengen in het aanleren van specialistische verpleegkundige handelingen.
Tijdens de voortgangs/evaluatiegesprekken rekening houden met de individuele wensen van de nieuwe werknemer.
Na twee maanden dienen de te behalen doelstellingen van het inwerkschema geëvalueerd te worden.

Introduceren van een nieuw inwerkschema.

Literatuuropgave

De aanpak van een onderzoek
J.H.M. Tromp
E.F.H. Rietmeijer

Internetpagina,
www.mchaaglanden.nl

Introductie programma Spoed Eisende Hulp afdeling
Vlietland Ziekenhuis, locatie Vlaardingen

Inwerkprogramma Spoedeisende Hulp
Deventer

Inwerkschema nieuwe medewerkers Spoed Eisende Hulp
Medisch Centrum Haaglanden, locatie Westeinde

Praktijkgericht onderzoek in zorg en welzijn
F. Migchelbrink

Theoriemodule A-04
Professionalisering, kwaliteit van zorg en praktijkgericht onderzoek
Opleidingsinstituut Erasmus Medisch Centrum


Lees het nieuwe inwerkplan.

 

Terug naar boven.Naar boven